BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Search This Blog

Selamat Datang

Selamat datang kepada semua rakan,sahabat,guru,bekas pelajar SMK Marudi dan pelajar SMK Marudi yang sedang menuntut di SMK Marudi ke laman blog saya ini.

Followers

Sunday 23 May 2010

Ujian Ilahi Satu Ikhtibar

       
  Akhir-akhir ini, kita sering dikejutkan dengan berbagai-bagai bencana alam yang dijadikan Allah sebagai ujian bagi manusia yang mahu mengambil iktibar daripadanya. Samada berupa banjir, gempa bumi,ribut taufan,thunami,letupan gunung berapi,wabak penyakit,jerebu,selsema burung,pencemaran alam sekitar,kemarau panjang,kejadian tanah runtuh dan lain-lain lagi, samada ianya berlaku dalam negara kita atau pun ditempat lain, bukan sahaja membunuh jutaan manusia,malah memusnahkan harta benda yang kita miliki,disamping ianya mengundang saat-saat kesedihan dan kesengsaraan yang tidak dapat digambarkan dengan luahan perasaan. Bahkan apa yang menakutkan kita ialah bencana ini datang secara tiba-tiba dan berlaku dengan sekelip mata sahaja, meskipun kedatangannya dapat kita ramalkan , namun kehadirannya mungkin tidak ada yang mampu menghalangnya.

   Banyak faktor yang boleh kita kaitkan terjadinya bencana ini. Antara faktor yang tersebar menurut pandangan islam ialah:
* Sebagai ujian daripada Allah s.w.t itu maha berkuasa menentukan segala-galanya.
* Sebagai peringatan terhadap dosa yang telah dilakukan oleh sebilangan manusia agar mereka mengambil iktibar dan muhasabah diri.
* Faktor penerokaan alam yang gagal diurus dan diselia dengan baik.
Firman Allah s.w.t:
"Sesungguhnya kami (diutuskan) untuk menurunkan atas penduduk disuatu tempat itu azab dari langit, disebabkan mereka melakukan kejahatan (kufur dan maksiat)".
(Al-Ankabut ayat 34)

Memang tidak dapat dinafikan maksiat dan kemungkaran yang berleluasa adalah faktor utama berlakunya sesuatu bencana itu. Ayat tadi menjelaskan bahawa keengganan dan kesombongan manusia yang kufur terhadap perintah Allah hanya akan mengundang azab yang pedih samada didunia mahu pun diakhirat. Azab didunia inilah antara cara yang ditakdirkan oleh Allah s.w.t untuk memberi Kaffarat kepada umatnya yang ingkar dan fasik. Apa yang menggerunkan ialah bencana yang bakal menimpa kita kerana maksiat berlaku tanpa mengira sesiapa sahaja. Samada yang
melakukan ketaatan dan beriman atau pun tidak, berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w :
"Apabila Allah s.w.t menghukum dengan menurunkan azab kepada sesuatu kaum itu, nescaya kesemuanya akan musnah ditimpa azab tersebut, kemudian kaum yang lain dibangkitkan untuk menggantikan mereka memulakan kehidupan yang baru".
(Riwayat Al-Bahari)

Artikel ini adalah sebahagian daripada khutbah Jumaat yang oleh saya di Masjid Besar Marudi,Baram Sarawak.Semoga kita memperoleh manfaat dan pengajaran.



0 comments:

komen anda dihargai