BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Search This Blog

Selamat Datang

Selamat datang kepada semua rakan,sahabat,guru,bekas pelajar SMK Marudi dan pelajar SMK Marudi yang sedang menuntut di SMK Marudi ke laman blog saya ini.

Followers

Wednesday 16 June 2010

Akhlak Mahmudah VS Akhlak Mazmumah


AKHLAK MAHMUDAH MELAHIRKAN INSAN YANG BERTAKWA

Sifat Mahmudah atau juga dikenali dengan akhlak terpuji ialah sifat yang lahir didalam diri seseorang yang menjalani pembersihan jiwa dari sifat-sifat yang keji dan hina (sifat mazmumah). Sifat Mazmumah boleh dianggap seperti racun-racun yang boleh membunuh manusia secara tidak disedari dan sifat ini berlawanan dengan sifat mahmudah yang sentiasa mengajak dan menyuruh manusia melakukan kebaikan.

Oleh itu, dalam Islam, yang menjadi pengukur bagi menyatakan sifat seseorang itu sama ada baik atau buruk adalah berdasarkan kepada akhlak dan perilaku yang dimilik oleh seseorang.

Rasulullah s.a.w. bersabda dalam hadis yang diriwayatkan oleh at-Tirmizi :
Maksudnya : "Orang mukmin yang sempurna imannya ialah yang terbaik akhlaknya ".


Dalam mengamalkan sifat-sifat mahmudah atau etika hidup yang murni, ia merangkumi banyak aspek antaranya :

1. Akhlak Terhadap Diri Sendiri, seperti menjaga kesihatan diri, membersih jiwa daripada akhlak yang buruk dan keji serta tidak melakukan perkara-perkara maksiat.

2. Akhlak Terhadap Keluarga, seperti pergaulan dan komunikasi yang baik antara suami isteri, berbuat baik kepada kedua ibu bapa, menghormati yang lebih tua dan mengasihi orang-orang muda daripada kita.

3. Akhlak Terhadap Masyarakat, seperti sentiasa menjaga amanah, menepati janji, berlaku adil, menjadi saksi yang benar dan sebagainya.

4. Akhlak Terhadap Islam, seperti memertabatkan Islam sebagai suatu cara hidup yang sempurna, meletakkan Islam ditempat yang tinggi serta mempertahankan Islam dan muslimim dari dihina dan sebagainya.

5. Akhlak Terhadap Allah Dan Rasul-Nya, ini merupakan akhlak yang paling tinggi dan mengatasi segala-galanya, Allah s.w.t. sahajalah yang berhak mendapat semua pujian dan segala ketaatan. Sementara kemuliaan Rasul-Nya perlu dipelihara dan dipertahankan. Oleh itu, sebarang usaha untuk menghina Nabi dan Rasul perlu ditangani dengan sewajarnya serta penuh bijikasana.

Akhlak dapat dibentuk dengan baik sekiranya kita benar-benar mengikuti lunas-lunas yang telah disyariatkan oleh Allah dan Rasul-Nya. Antara jalan terbaik untuk membentuk akhlak yang mulia ialah :

1. Mempunyai Ilmu Pengetahuan. setiap mukmin perlu mempelajari apakah yang dimaksudkan dengan akhlak terpuji (akhlak mahmudah) dan tahu membezakan dengan akhlak yang keji ( akhlak mazmumah ).

2. Menyedari Kepentingan Akhlak Yang Diamalkan. Ini kerana akhlak merupakan cermin diri bagi seseorang muslim dan membawa imej Islam, malahan daya tarikan Islam juga bergantung kepada akhlak yang mulia.

3. Mempunyai Keazaman Yang Tinggi, melalui keazaman yang tinggi dan kuat sahajalah jiwa seseorang dapat dibentuk untuk benar-benar menghayati sifat yang mulia.

4. Melaksanakan Ibadah Dengan Bersungguh-Sungguh Dan Ikhlas, ketekunan dan keikhlasan dalam melakukan ibadah kepada Allah s.w.t. sahajalah mampu menangkis serangan bisikan hawa nafsu dan syaitan yang sentiasa memusuhi manusia.

5. Bergaul Dengan Orang Yang Baik Akhlak, pergaulan sebenarnya boleh mempengaruhi diri seseorang untuk berubah. Ini adalah kerana sifat manusia suka dan cepat meniru perilaku orang lain. Berapa ramai di kalangan kita yang berakhlak mulia hasil didikan ibu bapa menjadi rusak akhlaknya kerana tersalah langkah bersahabat dengan orang yang buruk akhlaknya.

6. Sentiasa Berlapang Dada Untuk Menerima Nasihat, kerana kadang kala kita tidak menyedari kelemahan dan kekurangan yang ada pada diri sendiri. Oleh itu, kita perlu berlapang dada dan menerima nasihat-nasihat yang baik bertujuan untuk membaiki diri menjadi insan yang bertakwa.

Pembentukan ketakwaan melalui penghayatan akhlak terpuji merupakan sumber kekuatan umat Islam. Kerana dengan takwalah umat Islam diberi kejayaan dan kemenangan oleh Allah s.w.t. seorang penyair Arab pernah melafazkan :
Maksudnya : " Sesungguhnya satu bangsa (umat) dikenal kerana akhlaknya, jika akhlaknya telah runtuh, maka runtuhlah bangsa itu ".

Akhirnya, akhlak terpuji yang dilandasi takwa adalah merupakan teras dalam pembangunan modal insan, ia juga berperanan besar dalam menentukan prestasi sesebuah organisasi dan negara. Selain itu, ia juga merupakan kayu ukur di hari pembalasan dimana ganjaranya lebih besar sebagaimana yang dijanjikan oleh Allah s.w.t. orang yang berakhlak berpotensi besar menjadi orang yang lebih produktif kerana mereka sentiasa dan biasa dengan budaya patuh kepada peraturan, undang-undang dan arahan.






2 comments:

Najwa Haris said...

Asalamualaikum, fall in love wif this blog :). Hope slalu la update entry :)

Anonymous said...

assalamualaikum. mntk kbenaran untk cri mklmt drpd post ni untk assignment. =)

komen anda dihargai