BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Search This Blog

Loading...

Selamat Datang

Selamat datang kepada semua rakan,sahabat,guru,bekas pelajar SMK Marudi dan pelajar SMK Marudi yang sedang menuntut di SMK Marudi ke laman blog saya ini.

Followers

Monday, 7 June 2010

WASIAT LUQMANUL HAKIM BUAT ANAKNYA


Marilah kita renung kembali nasihat Luqmanul Hakim kepada anaknya.Adakah nasihat kita kepada anak kita sama dengan nasihat beliau.Kalau sama Alhamdulillah, kalau tak sama marilah kita ambil nasihat ini.


1. " Hai anakku, jadikanlah takwa kepada Allah Taala sebagai perdaganganmu, engkau pun mendapat untung tanpa barang dagangan".

2. "Hai anakku, hadirilah jenazah-jenazah dan jangan menghadiri pesta kerana jenazah mengingatkanmu kepada akhirat sedangkan pesta menyebabkanmu menyenangi dunia"

3. "Hai anakku, janganlah engkau lebih lemah daripada ayam jantan yang berteriak di waktu pagi hari sedang engkau tidur di atas tempat tidurmu".

4. "Hai anakku, janganlah menangguhkan taubat. Kerana maut itu datang secara tiba-tiba".

5. "Hai anakku, jangan engkau mencintai orang bodoh,sehingga ia beranggapan engkau menyukai perbuatannya".

6. "Hai anakku, jauhilah kejahatan, nescaya kejahatan akan menjauhimu. Kerana kejahatan itu berjangkit".

7. "Hai anakku, hendaklah engkau bergaul dengan para ulama dan dengarlah pendapat para hukama (orang-orang bijaksana ). Kerana Allah menghidupkan hati yang mati dengan cahaya hikmah, sebagaimana menghidupkan tanah dengan hujan yang lebat. Jauhkanlah dirimu dari dusta dan akhlak yang buruk. Kerana orang yang berdusta hilanglah air mukanya ( rasa malunya ), dan orang yang buruk akhlaknya banyak kesedihannya. Memindahkan batu besar dari tempatnya lebih mudah daripada memahamkan orang yang tidak mengerti".

8. "Hai anakku, sesungguhnya dunia itu laut yang dalam. Banyak orang hanyut di dalamnya. Jadikanlah takwa kepada Allah sebagai kapalmu di dalamnya, dan peralatannya iman kepada-Nya serta layarnya tawakkal kepada Allah supaya engkau selamat".

9. "Hai anakku, apabila engkau ingin bersaudara dengan seseorang, buatlah dia marah sebelumnya. Jika dia berlaku bijaksana di waktu marah, teruskanlah. Kalau tidak, jauhilah dia ".

10. "Hai anakku, sejak engkau datang ke dunia, engkau meninggalkannya dan menghampiri akhirat. Tempat yang engkau tuju lebih dekat daripada tempat yang engkau tinggalkan ".

11. "Hai anakku, biasakanlah lidahmu mengucapkan "Ya Allah, ampunilah aku", kerana Allah mempunyai saat-saat ketika doa tidak ditolak ".

12. "Hai anakku, janganlah engkau berhutang. Kerana berhutang adalah kerendahan di siang hari dan kesusahan di malam hari ".



Dalam riwayat Tirmizi Nabi saw bersabda yang bermaksud :

"Peliharalah hak Allah, nescaya engkau mendapati-Nya dihadapan-Mu. Kenalilah Allah di kala sejahtera, nescaya Allah mengenalmu di kala susah. Dan ketahuilah, yang luput darimu tidak akan menimpamu, dan yang menimpamu tidak akan luput darimu. Ketahuilah, pertolongan itu bersama kesabaran dan kebebasan itu bersama musibah, dan sesungguhnya di samping kesulitan ada kemudahan ".

0 comments:

There was an error in this gadget

komen anda dihargai