BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Search This Blog

Loading...

Selamat Datang

Selamat datang kepada semua rakan,sahabat,guru,bekas pelajar SMK Marudi dan pelajar SMK Marudi yang sedang menuntut di SMK Marudi ke laman blog saya ini.

Followers

Sunday, 30 May 2010

Marilah Kita Mencari Keredhaan Allah.


Sedarlah bahawa kita adalah hamba Allah dan janganlah kita lalai serta leka daripada bertakwa kepada-Nya, dengan beramal bersungguh melaksanakan suruhan dan perintah-Nya serta meninggalkan larangannya. Ingatlah bahwa orang-orang yang bertakwa adalah mereka yang memperolehi kemenangan di dunia dan di akhirat.

Kehidupan ini tidak bererti sekiranya tidak mendapat keredhaan dan rahmat daripada Allah dan lebih tidak bererti lagi jika segala kesalahan, keterlanjuran dan dosa tidak mendapat keampunan daripada Allah Subhanahu Wa Taala (SWT). Justeru itu, sebagai orang yang beriman kita dituntut supaya sentiasa memohan keampunan kepada Allah di atas segala dosa yang telah dilakukan samaada dosa kecil lebih-lebih lagi dosa besar. Sesungguhnya orang-orang yang tidak bersedia memohan keampunan daripada Allah atau menangguh dan melewatkan tindakan tersebut adalah mereka yang angkuh dan sombong, maka sudah pasti akibat buruk akan ditanggung sendiri oleh mereka.

Disamping itu, sebagai orang yang beriman kita juga mengharapkan keredhaan daripada Allah SWT dan digalakkan melakukan sesuatu bagi mencapai keredhaan tersebut. Amal ibadah yang dilakukan secara bersungguh-sungguh adalah sebahagian daripada cara untuk mendapatkan keredhaan Allah SWT. Firman Allah: (Surah al-Fath ayat 29)

Maksudnya : " Nabi Muhammad ialah pesuruh Allah dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir (musuh-musuh Islam) dan (sebaliknya) bersikap kasih sayang serta belas kasihan sesama sendiri (umat Islam). Engkau melihat mereka tetap beribadah rukuk dan sujud dengan mengharapkan limpah kurnia (pahala) daripada Tuhan mereka serta mengharapkan keredhaan-Nya. Tanda yang menunjukkan mereka (sebagai orang-orang yang soleh) terdapat pada muka mereka dari kesan sujud (dan ibadah mereka yang ikhlas)".

Mencari keredhaan Allah dan keampunan-Nya adalah amalan harian hamba-hamba-Nya yang beriman dan bertakwa, mereka tidak jemu dan berputus asa mencarinya kerana mereka yakin Allah akan mengurniakan kepada mereka keredhaan-Nya dan memberikan keampunan di atas segala dosa selagi mereka terus memohonnya.

Kalaulah mencari keredhaan Allah dan memohan keampunan-Nya adalah Tugas hamba-hambanya maka memberikan keredhaan dan keampunan adalah hak Allah ke atas hamba-hamba-Nya bahkan Allah yang bersifat Maha Pemurah dan Maha Pengampun tidak akan keberatan memberi keredhaan kepada hamba-hamba-Nya yang meminta keredhaan-Nya serta mengampunkan hamba-hamba-Nya yang memohan keampunan daripada-Nya.

Oleh itu, berlumba-lumbalah kita melakukan kebaikan melalui amal ibadah yang berterusan adalah langkah yang mulia dan bijak. Sesungguhnya jika amalan mulia ini dilakukan, nescaya akan mendapat keampunan di dunia dan di akhirat

Firman Allah:( Surah Ali-Imran ayat : 133 ) Maksudnya " Dan bersegeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik antuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu dan mendapat syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa."







0 comments:

There was an error in this gadget

komen anda dihargai